Mit spørgsmål er flg,,, Hvorfor bløder mit tandkød ret volsomt ind imellem, ????
Jeg er begyndt at få noget blodfortøndende pgra  for højt kolesterol tal.
Jeg hører gerne fra Jer
Käthe

Kære Käthe,


Tak for dit spørgsmål, som desværre er svært at besvare specifikt.  

Blodfortyndende medicin som vitamin-K antagonister (Marcoumar, Marevan) kan ved for høj dosering give blødning mange steder fra, herunder fra tandkød. Der er blot det ved det, at blodfortyndende medicin mig bekendt ikke har indflydelse på blodets kolesterol-indhold, og jeg kan ikke finde øget blødningstendens omtalt som bivirkning til kolesterolsænkende medicin.  Zokor er vistnok er det mest brugte, og bivirkningerne kan bl.a. findes omtalt på http:// www.lk-online.dk/

Dermed er spørgsmålet reduceret til, hvorfor dit tandkød bløder, og det vil kræve en klinisk undersøgelse at besvare. Generelt bløder tandkød på grund af inflammation, og i langt de fleste tilfælde skyldes denne uhensigtsmæssig tandbørstning og/eller manglende brug af tandstikkere. Flere slimhindesygdomme, der bl.a. kan angribe tandkøddet, kan imidlertid give anledning til blødning vd mindste berøring – det gælder fx. sygdommene lichen ruber planus og pemfigoid. Alvorlige blodsygdomme som fx. leukæmi vil også kunne give blødning fra tandkødet – du ser vel at mulighederne er mangfoldige, og jeg kan kun tilråde at du bliver undersøgt hos en tandlæge.

 

Venlig hilsen

   Henning

www.spoergtandlaegen.dk