Skal visdomstænderne altid fjernes?

Nej, det er ikke altid nødvendigt at fjerne visdomstanden.
Af de 32 tænder kaldes den bageste i hver kvadrant visdomstanden eller dens serotinus på grund af det sene frembrud, normalt mellem det 15 og 25. år. Hvis tanden er brudt normalt gennem slimhinden giver den sjældent problemer og er en fuldt funktionsdygtig tand. Dersom tanden derimod ikke kan få normalt frembrud og ligger gemt eller delvist skjult, kan den give problemer i form af betændelse, smerter i området, ørepine og hovedpine. Betændelsen kan blive så voldsom, at det kan være vanskeligt og yderst smertefuldt at åbne munden bare lidt. På længere sigt kan en ikke frembrudt visdomstand i sjældne tilfælde udvikle en kronisk betændelsestilstand eller give anledning til cystedannelse (et patologisk hulrum fyldt med væske).

Ligger tanden i kæbebenet uden direkte kontakt til mundhulen er det sjældent nødvendigt at fjerne den, men det er tilrådeligt at følge udviklingen med regelmæssig røntgenundersøgelse.
Visdomstanden i undermunden er nok den tand, der går flest skrækkelige historier om.
De er dog ikke altid helt pålidelige.

Til en fjernelse af visdomstanden hører omhyggelig røntgenundersøgelse, omhyggelig forberedelse, også af patienten, evt. med beroligende medicin, antibiotika før og efter indgrebet og måske medicin, der reducerer hævelse og postoperative smerter.

De fleste kan så bagefter, når det er overstået, sige at det var jo ikke så slemt.