Hej
Vi har i dag modtaget en besked om, at vores datter har en sygdom i hendes 6-års tænder. Der er huller i dem alle, som skal laves, hvorefter de skal dækkes med plastik. Det er alt vi har fået at vide. Hvad er det for en sygdom? Hvad skal der nu ske? Kan vi være sikre på, at sygdommen ikke er i fremtidige tænder?

Hilsen
Flemming

Hej Flemming.

Der er tale om en forstyrrelse i tændernes normale mineralisering. Tanddannelsesforstyrrelser kan defineres som defekter i de hårde tandvæv opstået under tanddannelsen. De kan dels vise sig som ændringer i tændernes form, dels ved ændringer i de hårde tandvævs struktur.
Det kan være forstyrrelser i såvel emaljen alene eller i dentinen alene eller i begge vævsstrukturer.
Der har ikke været problemer med mælketænderne?
Hvis der ikke er andre generelle symptomer hos din datter kan man vel ikke kalde det en sygdom, men man vil beskrive tænderne som hypoplastiske eller tale om emaljehypoplasi.
Det ses ikke så sjældent at specielt 6-årstænderne er dårligt mineraliserede. Hyppigheden i permanente tænder angives meget forskelligt og forskelligheden forstærkes ved at kriterierne for hvornår tænderne skal betegnes som hypoplastiske ikke er ensartede.
Seksårstænderne bliver anlagt lige omkring fødselen og det er kronen, der dannes først. Derfor kan man rimelig præcist angive, hvornår skaden på emaljematricen er opstået, når man betragter tandens unormale udseende.
Første lille fortand i undermunden begynder at blive mineraliseret en smule senere. Den kan derfor også være ændret.

En ikke helt sjælden årsag til hypoplasien kan være at moderen kort før barsel har været syg og måske har fået medicin, der har virket forstyrrende ind på tanddannelsen. En anden mulighed er naturligvis at barnet selv i sine første levemåneder har været under medicinpåvirkning. Specielt tetracyclin har været skadevoldende.

Årsager til hypoplasier er i øvrigt multiple. De kan være genetiske, febertilstande, allergier, immunisering, infektioner, ernæringsforstyrrelser, forgiftninger, mavelidelser med malabsorption, forstyrrelser i hormonbalancen, vitaminmangel, lokale mekaniske traumer eller  lokale infektioner.

En omfattende hypoplasi af samtlige tænder er heldigvis yderst sjælden.

Behandlingen består i primært at fjerne carieret væv og dernæst styrke tænderne med opbygning af plast.
Dersom plasten ikke er holdbar eller skal skiftes for ofte må tænderne forstærkes med kroner eller porcelæn. Det sidste er kosmetisk heldigt og skånsomt for tænderne.

Håber du er tilfreds med svaret, ellers kontakt mig.

mvh