Subject: sarkoidose og "tandbyld"

Min mand på 55 år har i jan.2003 fået fjernet en kindtand  overmunden efter et ca ½ år langt forløb med undersøgelser, poschemåling og røntgen undersøgelser. En gang fandt den ene af tandlægerne et indgangs hul op under tandkødet, der kom lidt puds ud, da der blev trykket på det. Tandkødet/mundhulen over tænderne var meget rødt og lidt blevret, nesten glasagtigt.
Der blev lagt noget væske, ved ikke hvad, op og det hjalp i ca en mdr.
Problemet kom igen osv. til sidst blev han henvist til kæbekirugisk afd. på OUH. De kunne ikke finde noget til første undersøgelse med røngten, tilbage til tandlægen, nyt forsøg. Tilbage til ny røngten og ny undersøgelse. Min mand havde denne gang fået en tydelig forklaring af tandlægen om præcist hvor de skulle gå ind. Efter et par forsøg fandt også de indgangen. Svar: tilbage til tandlægen og få tanden ud.
Det gjorde han. Nu er der igen problemer. Han har været øm øverst oppe mellem kind og tandrødder, i aften trykkede kan lidt på tandrækken og der var noget der klikkede, som at trykke på en kontakt. Senere kom der noget ud som smagte grimt.
Nu er vi dybt bekymret, for vi mener at det er en meget dårlig løsning bare at trække flere tænder ud.
Min mand har sarkidose og tror at der kan være en sammenhæng, da problemerne med mund/tandkød er kommet i forlængelse af udbrudet af sarkoidose.
De tidligere tandlæger er gået på pension og vi er lidt utrykke ved en ny tilfældig tandlæge som måske ikke kender så meget til sådan et problem.
Hvad skal vi gøre?
Hvor går vi hen?
Hvad kan der gøres, og hvad er årsagen til problemet.
Er det en slags byld ? Er der en byldsæk som bare fortsætter sin vandring til næste tand og fortsætter med at fjerne knoglevæv?

Hjælp os,- TAK

Anette

Kære Anette,

Mange tak for spørgsmålet.

Sarkoidose er en ikke særlig sjælden kronisk inflammatorisk sygdom hvis årsag ikke er kendt. Patienterne danner "granulomer" mange steder, hovedsageligt i lymfeknuder, men også fx. i spytkirtler og i huden. Det er ret usandsynligt at det er sarkoidose, der er årsag til din mands kæbesymptomer, men såfremt han er i behandling med Prednisolon for sarkoidose vil han have nedsat modstandsdygtighed mod betændelse.

Der er fundet flod af pus fra overkæben, og der var "noget der klikkede" ved tryk, hvilket ofte kaldes "bliklågsfornemmelse". Jeg finder det overvejende sandsynligt at din mand har en efterladt cyste i overkæben, oprindeligt udgående fra den tand, der blev fjernet. Alternativt kan der være tale om at der ved tandudtrækningen er opstået en forbindelse ind til kæbehulen. Denne kan fortsat være til stede som en meget lille kommunikationskanal, der kan være svær at påvise, men som kan føre til mere eller mindre kronisk bihulebetændelse.

For at komme videre skal der foretages en kliniks undersøgelse, som bør suppleres enten med en CT-scanning af næsens bihuler og/eller en operation, hvor man løsner slimhinden i området og inspicerer knoglen, såkaldt eksplorativ opklapning..

Jeg forstår at din mands tidligere tandlæge er gået på pension, men han må jo under alle omstændigheder finde sig en anden tandlæge for eftersyn af de tilbageværende tænder, ikke? Og denne vil kunne gen-henvise til ambulatoriet for tand-, mund- og kæbesygdomme på OUH, hvor jeg er overbevist om at man efter at have hørt historien gerne vil have lejlighed til at undersøge din mand igen.

Venlig hilsen

Henning