Jeg har lige været til tandlæge, og på min regning står der "operativ
fjernelse af tand" patientandelen er kr. 600. Jeg er overrasket over det
da tanden blev trukket ud. Mit spørgsmål er hvad der skal til for at en
tandlæge må kalde det operativ fjernelse, og dermed tage flere penge for
behandlingen.

På forhånd tak for hjælpen.

mvh
K.

Kære K.

Hvis vi ser i Tandlægeoverenskomsten, som er en overenskomst om tandlægehjælp mellem Sygesikringens Forhandlingsudvalg og Dansk Tandlægeforening, står der om tandudtrækning:
Ydelsesbeskrivelse
Ydelsen indeholder:
Komplikationsfri fjernelse af tand.

Bemærkninger
Den nødvendige lokalbedøvelse er inkluderet i honoraret. Eventuel standsning af blødning efter en ellers komplikationsfri tandudtrækning er ligeledes inkluderet i honoraret, medmindre patienten har forladt klinikken for først senere på dagen, respektive en følgende dag, at henvende sig til tandlægen for at få standset en på ny opstået blødning.

Om operation:
Ydelsesbeskrivelse
Operativ fjernelse af tand, rod eller del deraf og cyste m.m.
Ydelsen indeholder:
De(n) nødvendige operative procedure(r):
-for at fjerne tand, rod eller del deraf eller cyste
-for at afhjælpe komplikationer opstået under tandudtrækning
-der skal til for at fjerne problemgivende blødt væv
-der skal til for at fjerne godartede svulster i mundhulen
-der skal til for - ved hjælp af en påkrævet udtagning af vævsprøve med eftrfølgende histopatologisk undersøgelse - at sikre
 en korrekt diagnose
-til incision af tandbyld
-til operativ fjernelse af tandkødstunger mellem tænder
-til slimhindekorrektioner af læbe- og tungebånd
-ved tilbagetrækning af gingiva.

Bemærkninger
Eventuel fjernelse af sårpasta og suturer samt sårtoilette er indeholdt i ydelsen.

Svaret er altså, at når tanden ikke kan fjernes komplikationsfrit, er tandlægen berettiget til at anvende ydelsen operation og det vil igen sige, at dersom der skal anvendes andet en en tang og evt. en elevator til løsnen af tanden, er der ikke tale om en komplikationsfri tandudtrækning.
Knækker tanden under udtrækningsforsøget?,- skal den deles i to eller flere fragmenter?, - skal der fjernes omgivende tandkød eller kæbeknogle?, - skal der evt. sutureres?, så er det ikke en komplikationsfri tandfjernelse.

For nogle få år siden skulle tandlægen informere patienten om at det blev nødvendigt at foretage andet end en komplikationsfri tandudtrækning for at kunne anvende ydelsen operation og dermed få et større honorar.. Sådan er det ikke mere. Udvikler en
påbegyndt tandudtrækning sig, af forskellige grunde, til en operation, er tandlægen berettiget til honoraret for en operation, selv om patienten ikke på forhånd er blevet informeret.

Som du kan se på linket Honoraroversigt er patientandelen en såkaldt fri ydelse. Tandlægen fastsætter på baggrund af tidsforbrug og evt. materialer honorarets størrelse.