Hvornår er det bedst at børste tænder om morgen ?  (før eller efter morgen
maden)

Hej Axel,
Min morgenmad indeholder bl.a. et glas appelsinjuice og jeg har "altid" først børstet tænder efter morgenmaden.
Er nu kommet til at tænke på hvorvidt det er den rigtige rækkefølge, eller om der helst skal børstes før morgenmad, set i relation til enzymer, emalje mv. Har ikke haft carries i mange år, så det er ikke umiddelbart mit "problem".
Ser frem til at høre fra dig
mvh
michael

Det var da et godt spørgsmål.
Med vores nuværende viden om caries og parodontose er hovedårsagen bakteriers aktivitet på tænder og tandkød. Alt andet lige er det derfor et spørgsmål om at reducere bakteriernes antal.
Huller i tænderne opstår særligt ved nedbrydning af kulhydrater til syre, der ødelægger/opløser først emaljen og derefter dentinen. Det er almindeligt antaget, at der er flest bakterier i mundhulen om morgenen og dermed også mulighed for større syredannelse på tandoverfladerne, når der tilføres fødeemner, der kan nedbrydes af bakterierne.
Udfra den betragtning kan det synes hensigtsmæssigt at børste tænderne inden morgenmaden, specielt hvis den indeholder meget sukker. Det er imidlertid ret teoretisk. Der går nemlig et stykke tid efter indtagelse af morgenmaden før bakteriernes aktivitet bliver til alvorlig fare for tandsundheden. Børster man derfor tænder umiddelbart efter morgenmaden og gør det grundigt med brug af tandtråd, skulle det være fint nok.
Det ideelle er selvfølgelig at børste både før og efter morgenmaden.
Optimalt burde man børste tænder hver gang man har spist, måske ikke så grundigt, men således, at man får fjernet de fleste af bakterierne og får tilført den vigtige bestanddel af tandpastaen, nemlig fluor.
Hvad angår imødegåelse af parodontose, er det vigtig at man mindst en gang dagligt får renset tænder og tandkød omhyggeligt ved brug af såvel tandtråd og tandstikkere.