Hej Axel!

Hvad er Lichen Planus og kan sygdommen behandles?
er der noget man selv kan gøre for at mindske den?'

Mange tak for svaret!

Kim

Kære Kim,

Lichen planus eller lichen ruber planus er en hudsygdom, der rammer ca. 2% af den voksne befolkning. Lichen er den botaniske betegnelse for lav, men sygdommen lichen har dog intet at gøre med botanik.

Ligesom mange andre hudsygdomme kan denne ramme slimhinderne i munden -  1/3 af patienterne har alene sygdommen på huden, 1/3 har den kun i munden og hos 1/3 findes den både i munden og på huden. Hertil kommer så at forandringerne også kan ramme genitalier samt øjets bindehinde. Lichen planus kan karakteriseres som en "kronisk inflammatorisk lidelse" - dem er der desværre mange af. Nedenstående gælder specielt for lichen planus i munden.

Årsag:

Årsagen kendes ikke. Det skal dog nævnes, at medicinbivirkninger kan give et sygdomsbillede, der ikke er til at skelne fra lichen planus.

Udseende:

Den almindelige form af lichen planus i mundslimhinden viser sig ved et netværk af hvide streger. Lidt sjældnere ses mere fladeformede hvide forandringer. Disse hvide forandringer skyldes forøget hornlag og ses især på kindslimhinderne, hvor der normalt slet ikke er forhorning.

De mere ualmindelige former er præget af røde forandringer, idet epitelet ("huden") i munden bliver tynd, hvorved de underliggende blodkar skinner igennem. Evt. kan slimhinden blive så tynd, at der går hul på den - så har man et helt overfladisk sår.

Symptomer:

Langt de fleste med lichen planus i munden har enten ingen symptomer, eller også blot lidt svie når de spiser/drikker syrlige ting. I de tilfælde, hvor der er tale om røde forandringer, kan der dog være tale om virkelig generende svie og smerter af et sådant omfang at det påvirker patienternes hverdag.

Behandling:

Der kendes ikke nogen behandling, der kan helbrede patienter med lichen planus. Det betyder ikke, at man ikke kan gøre noget for at lette patienternes hverdag, men man bør ikke stille helbredelse i udsigt.

De patienter, der ikke har gener overhovedet, eller kun ganske lette gener, skal ikke behandles, da de som nævnt ikke kan helbredes.

Patienter med betydelige gener og/eller med de ovenfor omtalte sår kan behandles ret effektivt, om end de ikke helt kan slippe for gener. Man skal altid først sikre sig, at patienten ikke har en infektion med gærsvampe (candida albicans) - ca. halvdelen af alle nyopdagede lichen-tilfælde vil have en svampeinfektion, og en del af deres symptomer forsvinder, når infektionen er behandlet. Det er ganske let for din tandlæge eller læge at undersøge for svampeinfektion, fremgangsmåden kan ses her: http://www.odont.au.dk/tmk/Pat/candida.htm

Behandling af lichen planus i munden (efter at svampeinfektion er udelukket) består i at bruge binyrebarkhormoner lokalt, og det virker ret effektivt i løbet af få dage. Man kan enten bruge en "høfeber-spray" (feks. Flixonase) eller en salve (feks Celeston-valerat). Salven er nok mest anvendt - den bruges 3x dagligt. Der er ikke noget i vejen for, at salven bruges konstant, men ofte vil man kunne nøjes med at bruge den i 1 uge, og derefter holde pause, indtil symptomerne igen forværres.

Der er således tale om en behandling, som i høj grad må styres af patienten.

Lichen planus er ikke nogen farlig sygdom, selvom det diskuteres om patienterne har en øget risiko for at udvikle mundhulekræft. Det mener jeg ikke der er tale om, og under alle omstændigheder er mundhulekræft (med ca. 275 nye tilfælde årligt) en  sjælden sygdom, især i betragtning af at 2% af alle voksne lider af lichen planus.

Venlig hilsen

Henning