Min søn på fire er faldet for 10 dage siden og slået sin ene fortand løs.
Da skole/børnetandplejen holder sommerferie, har voers egen tandlæge set på tanden. Hun mente der kunne være en lille chance for at tanden satte sig fast igen, men nu 10 dage efter er den stadig løs. Der er ingen tegn på infektion, men tanden har fået en mørk stribe lige under tandkødet. Vi har så vidt muligt undgået at han brugte tanden, men det er svært nu hvor det ikke gør så ondt mere. Han glemmer det selv. Jeg kan børste tanden forsigtigt, også tandkødet.
Tandlægen har været inde på at tanden skulle ud for at en evt. infektion ikke skulle skade den blivende tand. Det skulle i så fald foregå i lokalbedøvelse.
Jeg synes det er lidt barskt, og ville ikke have noget imod at vente til skoletandplejen åbner igen, hvis det er forsvarligt selvfølgelig.
Hvad mener du?
MVH
Karen Rømer

Kære Karen.

Du skriver ikke om der er foretaget røntgenundersøgelse af mælketanden. Den mørke stribe kunne måske tyde på at der var sket et brud på overgangen mellem rod og krone. Også det at den stadig er løs kunne tyde på det.
Din dreng er fire år og kronen på den blivende tands krone er ved at blive dannet. En evt.betændelse fra mælketanden vil kunne sætte spor af den ene eller anden art på den permanente, uderliggende fortand.
Derfor, hvis tanden stadig er løs, og et røntgenbillede indikerer brud, få mælketanden fjernet i lokalbedøvelse , måske suppleret med lattergas, så kan det gøres aldeles smertefrit og der kommer jo hurtigt en ny tand.

MVH