Jeg har en datter på 3 ½ som desværre har udviklet huller på bagsiden af sine 2 nederste kindtænder. Hvor meget smerte vil hun få ved de boringer eller er
det mere et ubehag ved tandlæge boret.  Jeg er ganske simpelt ikke klar over om derer de samme nerver i mælketænder som i blivende tænder.
Og bedøver man børn ?

Med venlig hilsen,
Birgitte

Kære  Birgitte.

Smerteopfattelsen afhænger af hvor høj smertetærsklen er. Nogle kan tåle en del uden at føle smerte og andre tåler meget lidt, før det gør ondt.
Det er meget vigtigt, at tandlægen føler sig lidt frem mht. barnet og specielt giver sig god tid.
Lyden af boret kan være skræmmende for barnet, men her hjælper et par hovedtelefoner med enten  musik eller et eventyr eller historie godt.
Er det ikke nok, kan der gives både lattergas og lokalbedøvelse, så er indgrebet aldeles smertefrit.
Det er uhyre vigtigt at barnets første oplevelse hos tandlægen ikke er smertende.

Mælketænderne er mindst lige så følsomme som voksentænder og naturligvis skal børn bedøves.
Meget bange børn kan  have glæde af en beroligende pille eller et par dråber beroligende medicin i saftevand før behandlingen.

Det allervigtigste ved behandlingen af små børn er tålmodighed, så barnets tillid vindes. Så når man meget vidt og forhindrer at der udvikles en tandlægeskræk, som senere i livet er vanskelig at komme til livs.

Man skal ikke presse en behandling igennem hvis barnet ikke magter det. Så må  man prøve senere, måske flere gange, indtil tilliden er vakt.
Det kræver tid, men man får nogle trygge mennesker ud af det.

----------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------