Hej........

Jeg skærer tænder om natten......og når jeg vågner er je ofte øm i nogle tænder!

Kan man ædelægge tyggeflader/tænder og få huller pga. skæren tænder?

Kan man ligefrem gøre tænder lille smule løse pga. skæren tænder?

Og eventuelt.! hvad koster det at få en bøjle eller lignende til om natten for at undgå flere skader på tænderne?

Mvh Mette

Hej Mette.

Mange mennesker skærer tænder mere eller mindre enten under søvnen eller i vågen tilstand.
Flere årsager menes at ligge til grund for bruxisme, som det hedder i fagsprog.

Lokale faktorer kan være forstyrrelser i sammenbiddet, som man prøver at normalisere ubevidst. Hos børn kan det hænge sammen med tandskiftet.

Systematiske årsager er foreslået, f.eks. mavelidelser, svage ernæringsmæssige mangelsymptomer, allergi eller ligefrem arvelige tilbøjeligheder.

Psykologiske faktorer er nok den mest accepterede forklaring. Stress, reaktion på følelsesmæssige spændinger er nok de mest anerkendte årsager.

Men også udførelsen af vanskelige, præcisionskrævende opgaver kan udløse bruxisme.

Når en person skærer tænder, er det tydeligt for tandlægen at se det. Tændernes tyggeflader eller fortændernes skæresider får et karakteristisk udseende på grund af et ekstremt slid af emaljen.

Tænderne kan også godt føles lidt løse på grund af presset, men man får ikke flere huller af det.

Ubehandlet kan bruxisme føre til stærk hovedpine og muskelømhed samt i værste fald lidelser i kæbeleddet.

Behandlingen er i første omgang at orientere patienten om tilstanden, som han/hun oftest er uvidende om, og derefter at fremstille en bidskinne, der kan bruges hovedsageligt om natten.

Pris omkring 2.000,- kr.

MVH