Diagnosen kæbehulebetændelse kan kun stilles med sikkerhed efter CT-scanning eller ved punktur af kæbehulen. I langt de fleste tilfælde stilles diagnosen desværre på meget løst grundlag, og jeg tror bestemt at konsekvensen er et overforbrug af antibiotika.

Ved betændelse i de øvre luftveje hæver slimhinderne i næsen, og samtidig produceres de mere sekret. Også i kæbehulerne produceres sekret. Når slimhinderne hæver, aflukkes den ganske lille åbning mellem næse og kæbehule – resultatet er at sekret fra kæbehulen ikke kan komme ud, og patienten føler trykken under øjet. Tilstanden går over af sig selv, eller den kan kompromitteres af bakterievækst, og først da er der tale om kæbehulebetændelse, og som øre-næse-halslæge vil man som regel behandle ved punktur af kæbehulen og indlæggelse af dræn (et tyndt plastrør).

Somme tider kan man opleve patienter, der kommer med betændelse igen og igen, alene i den ene kæbehule. Her vil øre-næse-halslægen overveje om betændelsen kan stamme fra en tand, dvs. odontogen sinuitis maxillaris. Problematikken er da, at patienten nok kan lindres af kæbehulepunktur og evt. antibiotika, men at infektionen vil blusse op igen, indtil den skyldige tand er behandlet. At der er tale om odontogen sinuitis er ikke altid så let at afgøre, idet alle tænderne i overkæben i den pågældende side være ømme, det hører simpelthen med til symptomerne på kæbehulebetændelse; der må ofte en røntgenundersøgelse til af tænderne. Her gælder det at tandlægens små røntgenbilleder er bedst egnet til at afgøre, om der er rodspidsbetændelse – den slags kan slet ikke ses på CT-scanning eller ved andre røntgenundersøgelser af næsens bihuler.

Når tænder kan give anledning til kæbehulebetændelse, skyldes det at rødderne på de små og de store kindtænder i overkæben prominerer ind i kæbehulen – man kan også sige at kæbehulen ”går ned mellem tændernes rødder”. Rødderne vil være adskilt fra kæbehulen ved dennes slimhinde samt papirstynd knogle, så det er vel indlysende at betændelse omkring rodspidsen på en tand i overkæbens sideregion umiddelbart kan spredes til kæbehulen.

Bihule

www.spoergtandlaegen