Hej. Jeg er en mand på 57 år der lige har haft betændelse i rodkanalen til to hjørnetænder i undermunden. Jeg har fået to forskellige slags penicillin – ”Primcillin og ”Metronidazol”.   Under indtagelse af begge præperater udvikledes en mærkelig hævelse af underlæben med svien og prikken til følge. Dette ubehag har ikke lagt sig endnu selvom det nu snart er en uge siden jeg har været til tandlæge. Mit spørgsmål lyder derfor: ”Kan det være en allergisk reaktion eller er det en reaktion i læben efter  betændelsen og som blot er længe om at klinge af”?  

Venlig hilsen
Jørgen Kent Christensen

Hej Jørgen.

Jeg går ud fra, at når du skriver to hjørnetænder, så er det tand nummer 3 til venstre hhv. til højre for midtlinjen i undermunden.. Det er i hvert fald hvad man forstår ved hjørnetænder.
Men du skriver ikke noget om, at der er foretaget anden behandling end behandling med to i øvrigt udmærkede, forskelligartede medicamina. Eksempelvis rodbehandling eller andet, bedøvelse, skylning, udtrækning etc.

Derfor er det svært for mig at besvare konkret på så løst grundlag, men jeg mener du skal udelukke muligheden for en lokal allergisk reaktion i underlæben.

Med venlig hilsen

Axel Tulinius
www.spoergtandlaegen.dk