Jeg har lige hørt en histori hvor en dreng på to år faldt og knækede begge fortænder. Senere fik han en abscess som blev "holdt ned" vha penicillin og flere tlf opkaldt mm til skole tandpleje end med ingen hjælp. Da der var gået tre uger tog moderen ham til en private hospital da det offentlige ikke kunne behandle ham før om nogle måneder pga ventelister. Abscessen blev fjernet og begge fortænder på en private hospital. Barnet end med en storere indlæggelse pga sepsis som formendlig stamt fra denne abscess som var fjernet .

Hvordan kan det være? Jeg har forstået at hvis ens barn slår sin tænder skal en omgående til skadestue for evt. knækket rødder. Ud over dette skal en abscess fjernes med det samme da spredning kan udlægge underliggende tænder....

Hvad er proceduren. Har jeg misforstået noget?

Håber du kan forklar hvad der skal gøres!

Mvh
Hilde

Kære Hilde,

Med udgangspunkt i at en 2-årig dreng falder og knækker 2 mælketænder (fortænder) så uheldigt, at der er åbent ind til tandens pulpa (populært kaldet ”nerven”), vil det altid være nødvendigt at fjerne tænderne, hvis man skal undgå tandbyld og smerter.  Man bør desuden melde det passerede til sit forsikringsselskab, idet der er risiko for, at de blivende tænder, der endnu ikke er kommet frem, også kan skades.

Såfremt tanden alligevel ikke fjernes kan der netop opstå en tandbyld (absces), udgående fra tandens rod – og SÅ er den rigtige behandling at fjerne tanden. Udelukkende at behandle med penicillin vil være en fejl, for tandbylden vil altid komme igen, indtil tandroden er fjernet, og det er så at sige altid en helt enkel sag, om end en 2-årig måske nok vil protestere.

Ansvaret for behandlingen ligger i almindelighed hos børnetandplejen i hjemkommunen, og det siger sig selv at telefoniske kontakt  ikke er tilstrækkeligt – det kræver helt bestemt personligt fremmøde.

Hvis et barn falder så uheldigt, at en eller flere tænder knækker, bør man opsøge den lokale børnetandpleje. Hvis det er uden for dennes åbningstid, og der er mange smerter, kan man i stedet opsøge tandlægevagten. Såfremt dette ikke er muligt kan man henvende sig på skadestuen, der som regel har mulighed for at kontakte en tandlæge. Men i mange tilfælde kan en knækket tand altså godt vente til næste dag, såfremt man kan styre smerterne.

I sjældne tilfælde kan en ubehandlet tandbyld give anledning til vidtspredt blodbåren infektion (sepsis), som der tilsyneladende har været tale om her. Det må dog for god ordens skyld nævnes at i langt de fleste tilfælde af sepsis udgår infektionen andre steder fra, fx. urinveje. Behandling af sepsis vil vist aldrig blive anset for en opgave for et dansk privat sygehus, det er en opgave for en intensiv afdeling.

Venlig hilsen

Henning